Valencia, tapas, watermeloen en het dolfinarium - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Stefan Wildt - WaarBenJij.nu Valencia, tapas, watermeloen en het dolfinarium - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Stefan Wildt - WaarBenJij.nu

Valencia, tapas, watermeloen en het dolfinarium

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

09 Juli 2010 | Nicaragua, Matagalpa

Ik ben inmiddels alweer 5 dagen in Nicaragua. Na een goede heenvlucht kwam ik rond 21.00uur in een drukkend warm Managua aan. Daar werd ik opgewacht door 3 werknemers van DIMGARENA, de milieuafdeling van de gemeente Matagalpa. De warmte van rond de 30 graden, een luchtvochtigheid tussen de 80% en 100%, de tropische buien omdat het regenseizoen is en het feit dat iedereen Spaans praat behalve ik, is het vooralsnog deze eerste week heel erg wennen. Maar ik begin me aardig aan te passen en ook het Spaans begrijpen en spreken gaat steeds beter. Ik zal jullie snel meer vertellen en laten zien over de eerste week in Matagalpa, Nicaragua!

Maar ook tijdens de laatste weken in Spanje met de studie is er nog genoeg gebeurd dat ik jullie niet wil onthouden. Allereerst is het onderzoek goed verlopen (een 8 als cijfer gekregen) en kregen we complimenten van een Spaanse onderzoekster van een Universiteit voor de goede resultaten die we behaald hadden binnen 3 weken. Een PhD-student was al ongeveer 2 jaar bezig met ongeveer het zelfde onderwerp en had nog minder informatie weten te bemachtigen als ons…nu vraag ik me af of dat iets over ons zegt of over haar….Toch hadden we tijdens één van de interviews even de schrik dat we een veel mindere beoordeling zouden krijgen van onze begeleidende docent. Op de laatste dag van het interviews afleggen zouden we een interview hebben met een professor van de Universiteit van Valencia, wat ruim een uur rijden is vanaf Albaida. We waren wat aan de late kant, dus gaf Jonathan wat extra gas op het pedaal, terwijl onze docent in zijn auto ons probeerde te volgen. Vervolgens konden we de juiste universiteits-gebouw moeilijk vinden. Inmiddels al een half uur (!) te laat, bleek de professor niet in Valencia te zijn maar 200km verderop in Albacete! Uiteindelijk een studente gevonden die haar laptop voor een uur wilde afstaan om via Skype het interview alsnog af te leggen…ze leek een beetje spijt te hebben van die beslissing. Na het interview kreeg Jonathan nog een vermaning voor z’n wilde rijgedrag, wij voor de slechte organisatie van het interview , plus bleek dat we één van de belangrijkste organisaties in het gebied vergeten waren te interviewen. OEPS! Haha. Maar goed, zoals gezegd, alles is uiteindelijk nog best goedgekomen.

Na de eindpresentaties op vrijdag 25 juni zijn we het afsluitfeest gaan voorbereiden. Na de slechte maaltijden die we bij het Hotel kregen ( tot twee keer toe plakrijst met pure tomatensaus en goedkope knakworstjes gekregen), waren onze eigen BBQ-gerechten met gemarineerde zwaardvis, varkenshaas en met blauwe kaas gevulde bospaddenstoelen een verademing! Daarna in groepjes een pubquiz gehouden met allerlei weetjes en feitjes van de 3 weken in Spanje; erg leuk, en als afsluiter muziek, goed gevulde glazen met cava, mojitos, cuba libres en cerveza, terwijl mijn Cubaanse Cohiba’s ook erg in trek waren bij sommige heren.
Nadat ik om 4uur m'n bed was ingedoken had ik om 8uur beloofd om samen met Laurens Raul naar het vliegveld te brengen, aangezien hij om 10uur alweer naar NL vloog. Twee en half uur later en brak terug in Albaida moest ik m’n tas nog inpakken en het huis uitruimen voordat we om 11uur weer uit het huisje moesten zijn. Inmiddels waren de meeste studenten en docenten met de huurauto’s alweer terug naar Valencia. Voor de 2e maal terug in Valencia hadden Laurens en ik gelukkig al een hostel geboekt, want er was dat weekend juist Formule 1 op het stratencircuit. Dit betekende dat een aantal medestudenten geen hostel meer konden vinden en zodoende de nacht op het strand of in een huurauto hebben doorgebracht…Na het droppen van de tassen zijn wij ook gelijk naar het strand gegaan om nog van de Spaanse zonnestralen, de Middellandse Zee en een welverdiende siësta te genieten! Daar hebben we onder andere de multifunctionele aspecten van een watermeloen geobserveerd. Wist je dat bijvoorbeeld dat je het vlees gewoon met je handen eruit kunt graaien!? Verder kan je het als helm gebruiken, als chips-schaal, afvalbak, en je kunt er waarschijnlijk nog een verscheidenheid van balsporten mee uitoefenen! Handig hé!? ’s Avonds nog in een groot straatfeest belandt met gezellige mensen, dj’s op straat en, wederom, mojito’s. Later bleek dat het een groot feest voor ‘anders-geaarden’ was…niets van gemerkt….haha

Op zondag bijna de gehele dag rondgebracht rond Palau de las Artes e Sciences; een verzameling van hypermoderne, out-of-space-uitziende gebouwen. Erg fraaie architectuur al zeg ik het zelf. Wederom de dag afgesloten op het strand met de laatste piepende formule 1-banden op de achtergrond. Rond etenstijd (start vanaf 21.30uur in Valencia) voor de 2e keer naar dezelfde tapas restaurant, La Bodegilla de Gato, gegaan met Gerson (NL), Berry (NL), Laurens (NL) en Loic (Fr). Daar serveren ze echt de lekkerste tapas die ik ken; echt top!

Op maandagochtend met Laurens fietsen gehuurd, waarna we naar de Oceonagráfica zijn gefietst, zeg maar het Dolfinarium van Valencia. Was op zich wel vermakelijk voor een paar uurtjes, maar we waren daarna gelukkig op tijd terug voor Nederland – Slowakije, wat gelukkig een stuk spannender en gezelliger was! Een Irish Pub vol met Nederlanders! Dat was meteen ook de laatste avond in Valencia en Spanje. De avond wederom afgesloten met heerlijk Spaanse voedsel en wijn; ditmaal Paella.

Nog even kwijt: Valencia is echt het bezoeken waard en een aanrader voor iedereen! Oké, oké, volgende berichten zullen echt over Nicaragua gaan!!

  • 10 Juli 2010 - 08:12

    Erwin En Minke :

    Valencia is idd super. Fijn dat alles goed afgesloten is.. congratz!
    En och.. ben helemaal niet jaloers op Nicaragua ofzo.. al die regen.. getver.
    Oh, heb trouwens in een wanhoop poging gesolliciteerd op een baan in Maleisie.. het enige wat me nog kan weerhouden van een nieuwe studie aan de WUR. ;-)

    Cheers!

  • 10 Juli 2010 - 10:20

    Peter:

    Tjongejonge, die Stefan die doet maar wat he... :)

    Fantastisch hoor al die verhalen. Geniet ervan!!

  • 10 Juli 2010 - 19:39

    Daan En Jozien:

    Lieve Stefan,

    Fijn dat je al een beetje begint te wennen!Je Spaans zal wel snel verbeteren nu je tussen de Spaanstaligen woont en werkt.
    Hier is het op dit moment 33 a 35'C en onweer hangt in de lucht.
    Heel benauwd dus!
    Wij maken ons op voor WK finale Nederland- Spanje!
    Geniet ook van de wedstrijd!
    Tot horens,
    pa en ma

  • 10 Juli 2010 - 21:00

    Lorenzo:

    Ola Esteban,
    leuk verslag, herken een hoop;)
    Ik zit momenteel in Paris, gisteren nuttig gesprek gehad met mijn thesis organisatie. enige minpuntje is dat ik pas in oktober kan beginnen met mijn thesis... Voorlopig dus waarschijnlijk nog in het wageningse te vinden. Bon plaisir a Nicaragua, ik zal je verhalen lezen

  • 12 Juli 2010 - 18:40

    Bob En José Horjus:

    Hé Stefan,
    Wat een avonturen beleef jij steeds maar weer zeg! En begrijpen wij het goed, 't is allemaal voor je studie? Super hoor! Ik zou zo lang mogelijk studeren als ik jou was ...! Of gaat het toch vervelen op den duur? Lijkt me van niet! Nog veel mooie avonturen en dito cijfers toegewenst.
    En leuk om dat alles te lezen! Tot 4 september?

  • 12 Juli 2010 - 18:40

    Bob En José Horjus:

    Hé Stefan,
    Wat een avonturen beleef jij steeds maar weer zeg! En begrijpen wij het goed, 't is allemaal voor je studie? Super hoor! Ik zou zo lang mogelijk studeren als ik jou was ...! Of gaat het toch vervelen op den duur? Lijkt me van niet! Nog veel mooie avonturen en dito cijfers toegewenst.
    En leuk om dat alles te lezen! Tot 4 september?

  • 14 Juli 2010 - 18:22

    Mark Z:

    Leuk verhaal Stefan, geniet er nog van verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Voor de trouwe volgers van Stefan's Wereld Draait Door! In de aflevering van 2012 gaat de reis met Turkish Airlines via Istanbul en Kampala, Oeganda door naar de hoofdstad van Zambia: Lusaka! Daar zal ik in ieder geval het komende jaar gaan werken voor het ingenieursbureau WE Consult (www.we-consult.info). Groetjes!

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 23259

Voorgaande reizen:

02 Mei 2012 - 02 Mei 2014

Werken in Oeganda en Zambia

05 Juli 2010 - 06 November 2010

Afl. 2: Matagalpa, Nicaragua

04 Juni 2010 - 29 Juni 2010

Stefan's Wereld Draait Door (Afl. 1)

Landen bezocht: