Nicaragua... - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Stefan Wildt - WaarBenJij.nu Nicaragua... - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Stefan Wildt - WaarBenJij.nu

Nicaragua...

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

29 Juli 2010 | Nicaragua, Matagalpa

...het ene armste land van Latijns-Amerika (na Bolivia), het land waar veel families nog in schamele, houten huisjes wonen zo groot als jouw badkamer, het land waar je minderjarigen zware arbeid ziet verrichten, het niet verwonderlijk is dat er een analfabetisme is van 68%, het land waar het merendeel van de vrouwen trouwe kerkgangers zijn, terwijl het voor een man niet ongewoon is om er 4 of 5 vriendinnen op na te houden (wat ze vaak ook nog met grote trots aan iedereen vertellen), het land waar een kwart van alle kinderen die in Nicaragua geboren worden een moeder heeft tussen de 14 en 16 jaar (kijk de film: de Niña a Madre), het land waar La Pansa echt buik betekend (dat klinkt als jouw El Penso Kai!), het land waar echt van alles in de bussen wordt verkocht: snoepgoed, koekjes, bananen, ander fruit, water in plastic zakjes, chemisch gekleurde drankjes in plastic zakjes, tandenborstel en tandpasta (soms wel handig op zich…), zonnebrillen, sieraden, sigaretten (per stuk of per pakje), eieren, etc., het land waar voertuigen gewoon rechts rijden, maar op het trottoir links…of nee, toch rechts…oh nee, toch links; nondeju, loop niet voor m’n voeten en loop verdikkeme door! (daar steekt dan toch de Westerse gehaastheid en orde op…). Maar Nicaragua is ook het land waar de meeste mensen vriendelijk zijn en oprecht geïnteresseerd in je zijn en een praatje proberen aan te knopen, het land waar sterke familie- en vriendenbanden nog erg belangrijk zijn, de economie (gelukkig) nog lang niet afhankelijk is van grote coöperaties en multinationals (in tegenstelling tot Nederland) en de mensen, hoe klein en moeilijk soms ook, rondkomen van hun eigen productie, handel, winkeltjes en bedrijfjes.

Na mijn eerste bericht vanuit Nicaragua brak er een week vakantie aan. Eigenlijk had iedereen maar 2 dagen vrij die week, maar omdat ik niet zoveel kon doen in drie dagen kreeg ik ook die dagen maar vrij. Op zaterdag 17 juli ben ik daarom met een gids naar een cloudforest/regenwoud gegaan vlakbij Matagalpa. Het heet Selva Negra en ligt op de koffieplantage van een familie met Duitse voorouders. Hier komen dagelijks redelijk wat toeristen, vooral Amerikanen, die dan kunnen overnachten en eten en drinken in huisjes en gebouwen gebouwd in Duitse vakwerkstijl. Na een goede bak koffie begonnen we aan een beklimming vanaf 700m hoogte naar ongeveer 1200m hoogte. Onderweg hoorden we al het geluid van brulapen om ons een, schoten er wilde zwijnen voor ons langs en hoorde we het mooie geluid van tropische vogeltjes. Het klinkt misschien inderdaad wat padvinderig (ja Tim, ik weet het) maar je komt echt tot rust tijdens zo’n hike en ik kan echt genieten van zo’n wandeling tussen mooie bos en natuur. De prijs was achteraf wel behoorlijk (30 Dollar) en dacht dat dat inclusief lunch zou zijn, maar dat had ik blijkbaar niet goed begrepen…
Zondag en maandag heb ik vooral geluierd en rondgehangen en gespeeld met de kinderen (Darwin en Silyen).
Op dinsdagochtend ben ik vertrokken naar de oude Spaanse koloniale stad Granada. Mooie stad met nauwe straatjes, oude gebouwen, fel gekleurde huisjes, paard en wagens voor de toeristen, een relaxte sfeer en leuke toeristen om de barretjes en restaurantjes mee te verkennen! Hostel was ook echt heel mooi, met mooie binnentuin, klein zwembadje en veel hangmatten! Vorige week donderdag ben ik naar Lago de Apoyo geweest, een oude-vulkaankrater, tegenwoordig gevuld met kraakhelder water. Hier ben ik met 2 Nederlandse meiden, en een handjevol Engelsen en Amerikanen een dagje wezen relaxen. De zon brandde echter vel en ik zat aan het water, dus dat was telkens goed insmeren. Toch werd ik maar roder en roder, terwijl ik toch 3x heb gesmeerd! 's avonds terug in het hostel maar eens kijken met welke factor me heb ingesmeerd....blijk ik me al wekenlang (ook al in Spanje, maar daar ben ik geen één keer verbrand) met Aftersun in te smeren! haha, da was een goeie grap! (NOT!) Nu wel goede zonnebrand gekocht van factor 30...ben nu wel enorm aan het vervellen... daar gaat m'n net verkregen bronsbruine huid!
Op vrijdag nog een hike gemaakt rondom een oude vulkaankrater, wat inmiddels een regenwoud is geworden...wel mooi, maar door de optrekkende bewolking weinig zicht. Er waren ook een aantal punten waar je de omgeving in zou moeten kunnen kijken, maar ook daar weinig van gezien door de mist en bewolking...wel een Luiaard gezien (niet verwarren met een luipaard of een lui paard), maar voor de 40 Dollar!!!! die ik hiervoor betaald heb viel het toch wel heel erg tegen. De twee dagen/avonden daarna met voornamelijk een 33-jarige Zuid-Afrikaan opgetrokken, Hunca Birmigham, een echte surfdude, met Afrikaans als moedertaal, dus we hebben het veel over de overeenkomsten met Nederlands en Afrikaans gesproken. Was erg tof, en goede gozer. Met hem, en nog wat Nederlanders en Engelsen zijn we die avonden daarna uitgeweest in Granada. Er waren zowaar een paar leuke barretjes met een goede mix van lokale jeugd en toeristen. Kortom: het waren 5 leuke dagen!

Nu ben ik dus alweer weekje aan het werk, maar de motivatie is even weg...heb het gevoel dat ik niet vorder met m'n Spaans, omdat ik de mensen op kantoor vaak nog steeds niet begrijp (thuis gaat het wel beter, maar dat komt omdat vrouwen over het algemeen duidelijker praten, zegt mijn lerares Spaans). Daarnaast, is het echt chaotisch op kantoor, moeten er ineens deadlines gehaald worden, blijkt er nog maar weinig geld in kas, moeten materialen nog besteld worden, maar eerst met toestemming vanuit Nederland en van de plaatselijke gemeente, waardoor het allemaal nóg langer op zich laat wachtten...en ondertussen volg ik het allemaal maar mondjesmaat en gelaten. Zouden ook al meerdere malen het veld ingaan, maar dan is de auto stuk, dan is er een onverwachte ingelaste meeting...al met al is m'n motivatie even weg en ben ik momenteel een beetje somber ingesteld. Is het dit allemaal wel waard om in buitenland te werken? Zeker als je leuke emails en berichten van vrienden uit NL te lezen krijgt van feestjes en vakanties....aaarghh!
Maar dit is waar ik voor gekozen heb en ga er het beste van maken! Wellicht op korte termijn m’n Spaanse lessen wat intensiever maken, om daarna op volle kracht aan de slag te kunnen!

Een bericht van Stefan zonder wat achtergrondinformatie van een land of cultuur zou geen goed bericht zijn, dus hier wat meer uitweiding over de Nicaraguaanse man met z’n meerdere vriendinnen; in Latijns-Amerika ook wel Machismo genoemd. Nu moet ik wel toegeven dat de mannen met meerdere vriendinnen die ik ken allen tussen 20 en 40 jaar zijn en niet getrouwd. Wellicht verbeterd de situatie dus wanneer ze trouwen. Maar goed, de mannen zijn hier dus heel trots op wanneer ze er meerdere vriendinnen op na houden, terwijl de dames in de veronderstelling zijn dat zij de enige echte is voor hem. Er wordt hier dus iemand flink ‘genaaid’ om het maar plat te zeggen.
Nu ving ik dus iets bizars op. Er is een groep vrouwen die als tegengewicht een soort van sekte hebben opgericht. Het merendeel van deze vrouwen is lesbisch. Maar ze zijn niet zozeer lesbisch omdat dat hun aard is, maar meer als statement tegen Machismo; heel bizar. Om het nog vreemder te maken; een aantal van deze vrouwen hebben/krijgen kinderen, om die vervolgens heel vrij en liberaal op te voeden. De kinderen mogen zelf weten wat ze doen, wat voor kleren ze aantrekken, wat hun geaard is. Een jongetje mag (of wordt erin gehesen) een rokje dragen. Door dit soort gedrag aan te moedigen hopen de vrouwen verwijfde kinderen/jongens op te voeden, die niets van Machismo moeten hebben….hoe bizar!? Nu weet ik via via dat m’n Spaanse lerares ook lesbisch is, maar of ze er ook zulke ideeën op na houdt!? Ik vind het echt te vreemd om haar dit te vragen!

Goed, ik heb geen planning, op het werk hier is er al helemaal geen planning aanwezig, dus ik weet niet hoe de komende weken eruit gaan komen te zien! Maar in ieder geval bedankt voor alle leuke berichtjes op het vorige verhaal!! Ik beantwoord ze niet allemaal, maar waardeer het enorm!

Groetjes, Liefs en een Kus,
Saludos, queridos y uno Beso,

Stefan

  • 29 Juli 2010 - 21:57

    Stefan De Wildt:

    Sorry voor de roze-waas in sommige foto's; m'n camera had blijkbaar kuren
    En ook sorry, dat het wederom een lang verhaal is. Kreeg op de vorige namelijk nogal wat commentaar over de lengte...gelukkig was het volgens de meeste wél boeiend! :-)

  • 29 Juli 2010 - 22:21

    Tim Hoveling:

    Heey stefan,

    wat een verhaal weer hoe krijg je het ook weer voor elkaar een weer aan zo een avontuur te beginnen. Ik zou het graag ook wel weer ik doen maar ja ik leef nu op een andere manier (werk, huis, vriendin, etc.) maak nog maar wat mooie verhalen en ik zie ze graag tegemoet. Geniet ervan (doe je al zo te lezen) en we spreken elkaar zeker weer als je terug ben. Voor nu heel veel plezier. Groetjes

  • 29 Juli 2010 - 22:35

    Anouk Schaap:

    Hee Stefan, echt superleuk om te lezen hoe je het daar hebt. Lijkt me erg interessant om die cultuurverschillen zo duidelijk mee te maken! Dat Spaans heb je binnen een paar weekjes wel onder de knie en dan vind je het geweldig daar en wil je niet meer terug!! Geniet ervan en heel veel succes!!

  • 30 Juli 2010 - 03:11

    Angela:

    Boeiend verhaal, na een paar dagen genieten is het lastig de motivatie opnieuw te vinden. Het gaat je zeker lukken, daar ben ik van overtuigd. Zie uit naar je volgende belevenissen. Succes

  • 30 Juli 2010 - 05:42

    Sander De Wildt:

    He Stefan,

    Zit lekker achter m'n bureau te werken bij een van Nederlands grootste cooperaties ;-), maar mooi om je reisverslagen te lezen: have fun daar iig!

    Sander

  • 30 Juli 2010 - 09:59

    Tim (de Echte):

    Hoi Stefan!

    Als ik tussen de regels door lees (en dat kan ik goed) merk ik dat jij graag wilt dat jouw Spaanse leerkracht een nep-lesbienne is en graag met jou en een andere nep-lesbienne tegen de machinos kunt zeggen dat ook jullie weten wat "genaaid" is!

    Kom op Stefan! Houdt deze gedachte vast en je kunt er nog tegen aan!

    Dikke kus!

  • 30 Juli 2010 - 12:09

    Rianne:

    He Stefan,

    Leuk verhaal. Trek je niks aan van dat gezeur over te veel tekst. Dan moeten ze maar halverwege ophouden of zo.

    Slimme actie van die zonnebrand factor -30. Je doet toch universiteit? Volgens mij is de kwaliteit van Wageningen een stuk achteruit gegaan sinds zomer 2005.

    Hou de moed er in en wen er maar aan. Want zelfs in het Nederlandse bedrijfsleven gaan dingen niet zo (snel) als je ze gewild had zien gebeuren.

    Maar daar is het wel mooi weer en hier niet zo. Dus wat zeur je nou ;)

  • 30 Juli 2010 - 16:33

    Marloes:

    Lieve neef! Wat kan jij toch ook heerlijk schrijven! Echt superleuk om te lezen! Die motivatie vind je wel weer...dat komt echt goed! Niet somber zijn, wij zijn juist jaloers als we al die fantastische belevenissen lezen! Laat het allemaal maar op je afkomen, komt goed! Geniet en have fun, dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Voor de trouwe volgers van Stefan's Wereld Draait Door! In de aflevering van 2012 gaat de reis met Turkish Airlines via Istanbul en Kampala, Oeganda door naar de hoofdstad van Zambia: Lusaka! Daar zal ik in ieder geval het komende jaar gaan werken voor het ingenieursbureau WE Consult (www.we-consult.info). Groetjes!

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 23240

Voorgaande reizen:

02 Mei 2012 - 02 Mei 2014

Werken in Oeganda en Zambia

05 Juli 2010 - 06 November 2010

Afl. 2: Matagalpa, Nicaragua

04 Juni 2010 - 29 Juni 2010

Stefan's Wereld Draait Door (Afl. 1)

Landen bezocht: